Kabar Gembira! Presiden Jokowi dan PM Malaysia Sepakat Buka Perjalanan Indonesia-Malaysia

Nusantaratv.com - 10 November 2021

PM Malaysia Y.M Dato’ Sri Ismail Sabri Yaakob (kiri) bertemu dengan Presiden Joko Widodo di Istana Bogor/ist
PM Malaysia Y.M Dato’ Sri Ismail Sabri Yaakob (kiri) bertemu dengan Presiden Joko Widodo di Istana Bogor/ist

Penulis: Ramses Manurung

Bogor, Nusantaratv.com-Presiden Joko Widodo (Jokowi) dan Perdana Menteri (PM) Malaysia Y.M Dato’ Sri Ismail Sabri Yaakob sepakat untuk membuka perjalanan Indonesia dan Malaysia. 

Kesepakatan itu disampaikan usai pertemuan mereka di Istana Kepresidenan Bogor, Rabu (10/11/2021). 

“Hari ini saye dan bapak presiden telah mencapai persetujuan supaye Malaysia dan Indonesia dapat melaksanakan satu koridor perjalanan antara kedua-dua negare melalui aturan travel corridor arrangement ataupun TVA atau Vaccinated Traveling,” kata PM Malaysia Y.M Dato’ Sri Ismail Sabri Yaakob.

Ismail menjelaskan, pembukaan perjalanan kedua negara akan dibahas lebih detail oleh menteri-menteri terkait. 

Dikatakan, perjalanan pertama yang akan dibuka adalah Kuala Lumpur (KL)- Jakarta dan KL-Bali. 

Baca juga: Malaysia Laporkan 6.377 Kasus Baru, 95 Kematian Akibat Covid-19

“Saya telah bersetuju dengan bapak presiden, menteri-menteri yang berkaitan akan melihat secara dengan lebih detail supaya kita boleh memulakan membuka sempadan negara, kita boleh buka border kita. Dan mungkin perangkat awal ini kita mulakan dengan Kuala Lumpur-Jakarta-Kuala Lumpur, Kuala Lumpur-Bali-Kuala Lumpur,” paparnya, mengutip okezonecom. 

Ismail lebih lanjut mengatakan jika detail mengenai mekanisme perjalanan kedua negara telah diselesaikan akan dilakukan pernyataan pers bersama antara kedua negara. 

”Jadi insyallah jika dipercepatkan urusan untuk detailnya, kita bersetuju tadi supaya joint statement akan kita buat untuk kita mengumumkan pembukaan border antara Malaysia dengan Indonesia,” tukasnya.

Pada kesempatan yang sama, Presiden Jokowi mengatakan, pembukaan perjalanan kedua negara akan mendukung upaya pemulihan ekonomi. 

“Dan guna mendukung upaya pemulihan ekonomi, tadi kita juga sudah sepakat untuk dibuat travel corridor arrangement yang secara bertahap nanti akan kita membukanya satu per satu,” ujar Jokowi.

Dapatkan update berita pilihan terkini di nusantaratv.com. Download aplikasi nusantaratv.com untuk akses berita lebih mudah dan cepat melalui:



0

(['model' => $post])